Çözüldü Bulging seviye bel fıtığı ve fitness

Hoşgeldin!

Forum sitemiz tamamen ücretsizdir.

Şimdi Kayıt Ol!
  Konu görüntüleme sınırlıdır

Rky

Thread Owner
Forum Prensesi
Forum Üyesi
Katılım
12 Nis 2021
Mesajlar
5
Tepki puanı
2
Puanları
3
Yaş
30
Merhaba, öncelikle aynı yoldan geçmiş tecrübeli arkadaşların fikirlerine çok ihtiyacım var. Durum şu 3 yıldır fitness la ilgileniyorum. Isınmadan esnemeden hiç çalışmadım. Ancak 1 ay önce bulging seviye bel fıtığı teşhisi konuldu. Dün itibariyle de fizik tedaviye başladım. Son bir ay süresince de evde core egzersizleri takviye vitamin ve demir ilacı ile geçirdim. Ama sanki artık spor motivasyonumu kaybediyormuş gibi hissediyorum. Bırakmak istemiyorum, bu durumu atlatıp fitness veya bb ye devam edeniniz oldu mu? Süreç ne kadar sürdü? Ya da tavsite edebileceğiniz kalça/sırt/karın antrenmanları nelerdir. Omurga fleksiyonu olmadan tabii. Lütfen motivasyona çok ihtiyacım var.
 
Çözüm
Merhaba. Öncelikle neler yapmanız gerektiği konusunda önerilerde bulunmadan önce kısaca bel fıtığının ne olduğunu ve nasıl ortaya çıktığını anlayarak başlayalım. Çünkü mantığını kavrayamadığımız ve nasıl geliştiğini bilmediğimiz bir durumla baş etmemiz, sürecin daha zor geçmesine yol açacaktır. (Yazı biraz uzun olabilir ancak vakit ayırarak tamamını okursanız aklınızdaki tüm soru işaretlerinin ortadan kalkacağını düşünüyorum). En özet haliyle bel fıtığı, core bölgesi dediğimiz bel ve bel çevresindeki kasların zayıflaması ve buna bağlı olarak işlevini tam olarak yerine getirememesiyle başlayan ortopedik bir rahatsızlıktır. Peki bu kaslar neden bu kadar önemlidir ?. Çünkü bildiğiniz üzere omurgamızın en temel görevlerinden birisi vücudu...
Forum Üyesi
Katılım
7 Şub 2021
Mesajlar
340
Tepki puanı
26
Puanları
0
Merhaba, öncelikle aynı yoldan geçmiş tecrübeli arkadaşların fikirlerine çok ihtiyacım var. Durum şu 3 yıldır fitness la ilgileniyorum. Isınmadan esnemeden hiç çalışmadım. Ancak 1 ay önce bulging seviye bel fıtığı teşhisi konuldu. Dün itibariyle de fizik tedaviye başladım. Son bir ay süresince de evde core egzersizleri takviye vitamin ve demir ilacı ile geçirdim. Ama sanki artık spor motivasyonumu kaybediyormuş gibi hissediyorum. Bırakmak istemiyorum, bu durumu atlatıp fitness veya bb ye devam edeniniz oldu mu? Süreç ne kadar sürdü? Ya da tavsite edebileceğiniz kalça/sırt/karın antrenmanları nelerdir. Omurga fleksiyonu olmadan tabii. Lütfen motivasyona çok ihtiyacım var.

Merhaba, Sorunuz için teşekkür ederiz, bu konuda uzman üyelerimiz en kısa sürede size cevap verecektir. Keyifli forumlar dileriz. :)
 
Yorum
Katılım
6 Şub 2021
Mesajlar
165
Çözümler
29
Tepki puanı
185
Puanları
93
Yaş
21
Merhaba. Öncelikle neler yapmanız gerektiği konusunda önerilerde bulunmadan önce kısaca bel fıtığının ne olduğunu ve nasıl ortaya çıktığını anlayarak başlayalım. Çünkü mantığını kavrayamadığımız ve nasıl geliştiğini bilmediğimiz bir durumla baş etmemiz, sürecin daha zor geçmesine yol açacaktır. (Yazı biraz uzun olabilir ancak vakit ayırarak tamamını okursanız aklınızdaki tüm soru işaretlerinin ortadan kalkacağını düşünüyorum). En özet haliyle bel fıtığı, core bölgesi dediğimiz bel ve bel çevresindeki kasların zayıflaması ve buna bağlı olarak işlevini tam olarak yerine getirememesiyle başlayan ortopedik bir rahatsızlıktır. Peki bu kaslar neden bu kadar önemlidir ?. Çünkü bildiğiniz üzere omurgamızın en temel görevlerinden birisi vücudu dik tutmak ve hareketi sağlamaktır. Bizler farkında olmasak da omurgamız bu görevleri yerine getirirken gün boyunca çok ciddi yük ve baskılara maruz kalır. Bunu daha iyi anlayabilmek için aşağıdaki görseli incelemenizi tavsiye ederim. Bu görseldeki sayılar, gösterilen pozisyonlarda omurgamızın üzerinde kaç kg lık yükler oluştuğunu gösteriyor. Bu arada çanta 20 kg ve bu sayılar ortalama kiloya sahip kişiler göz önünde bulundurarak yapılan araştırma sonucu. Tabii ki kişinin kilosu arttıkça binen yükte artacaktır. Bundan dolayı yüksek kiloya sahip bel fıtığı hastalarına kilo vermesi önerilir.

images.jpeg

Peki nasıl oluyor da 33 tane omurun üst üste dizilmesiyle meydana gelmiş bu yapı, maruz kaldığı bunca yük ve strese karşı aksaklıklar yaşamadan işlevini yerine getirebiliyor ?. İşte burada karşımıza tabiri caizse 2 önemli hasar emici çıkıyor. Birincisi omurlarımızın arasında bulunan discus intervertebralis yapısı (omurlar arası diskler), ikincisi de omurgamızı çevreleyen kaslar. Bu iki yapıyı arabalarda bulunan hava yastıklarına benzetebilirsiniz. Kaza anında açılırlar ve gelen hasarı mümkün olduğunca engelleyerek en az hasarı almanızı sağlarlar. İşte bu iki önemli omurga hava yastıklarının işlevini eskisi gibi yerine getirememesiyle aksaklıklar meydana gelmeye başlar. Bunu da şu şekilde açıklayabilirim. Bu 2 yapıdan sadece birisini kontrol edebilmek ve güçlendirebilmek bizim elimizde. Oda kaslarımız. Günlük yaşamda yanlış postürde bulunmak, sedanter (hareketsiz) bir yaşam sürmek, yanlış pozisyonlarda eğilip kalkmak, yerden kaldırılacak ağır yükleri yanlış pozisyonda kaldırmak gibi birçok durum bel fıtığını tetikleyen önemli hususlardır. Genel olarak toplumuz bel fıtığını bir anda yapılan yanlış bir hareketin (özellikle ağır birşeyler kaldırmak) eseri olarak görse de aslında yılların birikimidir ve yapılan o son hareket, bardağı taşıran son nokta olmuştur. Bir anda fıtık oluşması sadece bir sebebin sonucu olarak ortaya çıkar, oda travmadır (kaza yapmak gibi). Bunun dışındaki fıtık sebeplerinin tamamına yakını, bel ve bel çevresindeki kasların zayıflamasına bağlı olarak meydana gelir. Çünkü bu kaslar zayıfladığı zaman dışarıdan gelen yükleri tam olarak kesemezler ve buna bağlı olarak ikinci hasar emicilere, yani omurlar arasındaki disklere kapasitesinden daha fazla görev düşer. Tabii ki kapasitesinden çok daha fazla yüke maruz kalan zavallı diskler de bir süre sonra isyan çıkarmaya ve bir taraftan dışarı taşmaya başlarlar. İşte bu dışarı taşmayla beraber omurganın etrafından geçen sinir dallarına baskı yapmaya başlar ve buda ağrıya sebep olur. Tüm bunlara engel olabilmek için biz fizyoterapistler, hastalara bel bölgesini güçlendirecek egzersizler veriririz. Bu egzersizler düzenli bir şekilde uygulandığı zaman kasları güçlendirmiş oluruz ve böylelikle iskelet sistemine binen yükü azaltmayı hedefleriz. Tabii ki her rahatsızlıkta olduğu gibi bel fıtığında da ilk olarak hastalığın derecesini saptamak gerekir. Çünkü çok ilerlemiş bir fıtık için egzersiz yapmak yeterli olmadığı gibi, çok tercih edilen bir yöntem olmasa da hastanın durumuna göre ameliyat önerilebilir. Egzersizlerle ilgili aşağıya bırakacağım videodan yararlanabilirsiniz. Ancak egzersizlere başlamadan önce mutlaka doktorunuza veya fizyoterapistinize danışmanızı öneririm.


Egzersiz kısmını da hallettiysek gelelim bel fıtığıyla spor yapabilir miyiz kısmına. Bel fıtığıyla ağırlık egzersizleri gibi sporlar yapabilmemiz bahsedeceğim hususlara dikkat ettikten sonra tabii ki de mümkün. İlk olarak dikkat etmeniz gereken en önemli nokta, yapılacak hareketleri seçerken omurganın sabit konumda bulunduğu hareketleri tercih etmeniz olmalıdır. Yani mümkünse Squat, Deadlift, Barbell Row, T Bar Row gibi omurganızın sabit konumda bulunmadığı hareketlere ara verin ve bunlar yerine omurganızın stabil konumda bulunduğu alternatif hareketleri tercih edin. Örneğin Squat yerine Leg Press hareketini tercih edebilirsiniz. Ancak yaptığınız tüm hareketlerin doğru formunu ve püf noktalarını öğrenmeniz son derece önemlidir. Leg Pressten örnek verecek olursam; eğer kalçanız ve beliniz sehpaya tam olarak oturmadıysa veya hareket esnasında özellikle son tekrarlarda hareketi tamamlamak adına kalçanızı sehpadan ayırırsanız beliniz üzerinde fazlasıyla yük meydana getirmiş olursunuz. Dikkat etmeniz gereken bir diğer nokta da indirişi gereğinden fazla yapmamak. Çünkü ağırlığı olması gerekenden fazla indirdikçe yük quadriceps kasınızdan çıkarak bel omurlarınız üzerinde daha fazla yük ve stres oluşturmanıza sebep olur. Bu da bel fıtığının ilerlemesine yol açar. Özetle omurganızı sabit konumda bulunduracak hareketler uygulamanızı ve mümkünse serbest ağırlıklar yerine makine ve düzenekler kullanmanızı tavsiye ederim. Dikkat etmeniz gereken başka bir konu da karın egzersizleri. Gövde fleksiyonu yaparak uygulayacağınız tüm egzersizlerde belinizde rahatsızlıklar hissedebilirsiniz. Bunu engellemek için bir süre karın egzersizi olarak sadece yarım mekik (crunch) hareketini yapmanızı öneririm.
Tüm bunları yaptıysanız son olarak en önemli noktaya geliyorum. Doğru şekilde eğilmeyi öğrenmek. Evet kulağa biraz garip geliyor olsa da çoğu kişi doğru şekilde eğilmeyi bilmiyor. Hem spor yaparken hem de günlük hayatta eğilerek yerden birşey alacağınız zaman veya ayakkabı bağlamak gibi eğilerek yapmanız gereken işler sırasında belden bükülerek eğiliyoruz. Buda bel kaslarınıza yük binmesine ve disk içindeki basıncın artmasına sebep oluyor. Eğilirken dizlerinizi öne doğru kırarak eğilmeye çalışın ve bunu günlük hayatınızda sürekli uygular hale gelin. Tabii ki gün içerisinde doğru postürde bulunmanızı hiç saymıyorum bile. Eğer tüm bunları yapıyorsanız ancak doğru postürde oturmayı, kalkmayı, yürümeyi göz ardı ediyorsanız en başa döndük demektir. Umarım bu yazı size yardımcı olmuştur. Aklınıza takılan şeyleri sorarsanız yanıtlayabilirim. Geçmiş olsun

Kaan Gültürk
 
Son düzenleme:
Kaan Gültürk
Kaan Gültürk  yorum yaptı
Rica ederim. Doktorların büyük bir kısmı ciddi bir sorun olmamasına rağmen kolaylarına geldiğinden dolayı "ağırlık sporlarını bırak, onun yerine yürüyüş ve yüzme gibi sporlara yönel" şeklinde tavsiyede bulunurlar. Çünkü bu tür rahatsızlıklar yukarıdaki yazımda da belirttiğim gibi yanlış form, yanlış pozisyon ve yanlış eklem açılarında ağırlık kaldırmayla tetiklenen rahatsızlıklar olduğundan dolayı tek tek ne yapıp ne yapılmaması gerektiğinden bahsetmek yerine hastaya en garanti yöntem olan ağırlık sporlarını bırakmasını uygun bulurlar. 2. sefer göründüğünüz doktorun söylediklerinden yola çıkacak olursam gittiğiniz ilk doktor muhtemelen az önceki belirttiğim yaklaşımda bulunarak tavsiyede bulunmuştur. Ben çok ilerlemiş bir fıtık olmadığı sürece yukarıdaki yazımda belirttiğim hususlar dikkate alındıktan sonra kademeli olarak spora devam edilebileceğinden yanayım. Sorduğunuz hareketlere gelecek olursam Cable Crunch hareketini mevcut rahatsızlıgınızdan tamamen kurtulana kadar kesinlikle önermem. Bu süreçte karın egzersizi olarak yapabileceğiniz en güvenilir egsersiz vücut ağırlınızla yerde uzanarak uygulayabileceğiniz Crunch (yarım mekik) hareketidir. Sırt için salonunuzda mevcutsa daha çok makinelerle çalışmanızı öneririm. Yani burada önemli olan omurganızın sabit konumda bulunmasıdır. En altta bırakacağım sırt makine ve düzenekleri salonunuzda mevcutsa çalışmanız açısından uygundur. Leg Press hareketinde kalçanızı, belinizi ve sırtınızı sehpaya tam olarak yasladıktan ve indirişi olması gerektiği ölçüde yaptıktan sonra bir sorun yaşamazsınız. Ancak tam olarak doğru formla uygulansa bile Leg Press hareketinde de bel omurlarınız üzerinde bir miktar yüklenmeler olması kaçınılmazdır. Bundan dolayı eğer hareket formunda sorun olmamasına rağmen hareketi uyguladıktan sonra bel ağrısı yaşıyorsanız sebebi büyük ihtimalle çalıştığınız kiloların ağır olmasıdır. Bu durumda kilo düşürmenizi, hareketlerin negatifini birkaç saniye sürecek şekilde hissederek yapmanızı ve mümkünse bacak günlerinizde önceden yorma prensibiyle çalışmanızı tavsiye ederim. Yani bacak antrenmanına ilk hareket olarak Leg Extension gibi izole bir hareketle başlayabilirsiniz. Benchte uygulayacağınız Bench Press ve varyasyonlarını doğru formla uyguladığınızdan emin olduktan sonra sorun yaşayacağınızı düşünmüyorum. Sadece serbest ağırlıklarla özellikle de Dumbell ile uyguluyorsanız Dumbelleri yerden alırken yukarıdaki yazımda bahsettiğim doğru eğilme şekliyle kaldırmanıza özen göstermenizi tavsiye ederim. Bunlar dışında Hip Trust, Cable Kicback gibi hareketleri hafif kilo yüksek tekrarlar şeklinde uygulayabilirsiniz. Ancak hareket esnasında herhangi bir rahatsızlık hissedecek olursanız kesinlikle üzerine gitmemeniz gerekir. Aslında bakacak olursak burada biraz da kendi kendinizin doktoru olmanız gerekiyor. Yani hareketler esnasında hissiyatınız ve gözlemleriniz, yapacağınız hareketler için çok önemli. Toparlamam gerekirse Cable Crunch gibi ağırlıklı karın egzersizlerini yapmanızı önermem bunun dışındaki hareketleriyse hafif kilolarla yüksek tekrar olacak şekilde uygulamanızı, uygularken gözlemlemenizi ve durumunuza göre kademeli ve kontrollü olarak kiloları arttırmanızı tavsiye ederim. Örnek vermek açısından sırt çalışırken kullanabileceğiniz bazı makine ve düzenekleri aşağıya bırakayım.

images (2).jpeg

images (3).jpeg

indir.jpeg
 
  • Beğendim
Tepkiler: Rky
R
Rky yorum yaptı
Çok teşekkür ederim cevaplarınız için, burayı iki ay sonra güncelleyip hangi durumda olduğumu ne kadar ilerleme kaydettiğimi de neler yaptığımı da yazacağım. Benim durumumda olanlar faydalansın diye. Umarım gelişimim olumlu yönde ilerler. çünkü çok istiyorum.
 
Kaan Gültürk
Kaan Gültürk  yorum yaptı
Rica ederim. Iyi haberlerinizi bekliyorum. Sağlıklı sporlar dilerim.
 
  • Beğendim
Tepkiler: Rky
Çözüm

Rky

Thread Owner
Forum Prensesi
Forum Üyesi
Katılım
12 Nis 2021
Mesajlar
5
Tepki puanı
2
Puanları
3
Yaş
30
Arkadaşlar peki bi sorum daha olacak dönüşünüz ne kadar sürdü, yani ne durumdaydı omurganız ve süreç nasıl ilerledi sizin için? Benzer rahatsızlık yaşayanlar ve spora geri dönenler için soruyorum.
 
3 Yorumlar
Alper Kurt
Alper Kurt yorum yaptı
Bende teşhis konduğunda sporu bırakmıştım zaten, fakat şu anda omurgaya yük bindirmeden çalışıyorum bende skolyoz da var, durumum çok daha sıkıntı. Dumbell press yerine handstand push up gibi varyasyonlar ile değiştirdim ağrıyı takip ediyorum. + benim belim çok ağrıyordu dman sonlarına 3x12 Reverse hyperextansion koyduktan sonra ağrılarım epey hafifledi, burada ağrıyı takip etmek çok önemli vücudu dinle.
 
R
Rky yorum yaptı
teşekkür ederim cevabınız için, 2 ay olacak geri dönüşüm salonların açılmasıyla. 2 aydır dokunmuyorum ağırlığa ben. O kadar çok o kadar çok korkuttu ki dr um şu an hep evde olmanın etkisiyle de aklıma hep kötü şeyler geliyor ama elimden geleni de bilinçli bi şekilde yaptım. Fizik tedavi core egzersizleri vitamin takviyeleri... Ben zıplayıp yürüyorum da kötü de değil de durumum ama korktum bi kere çok hemde dr um sayesinde. Ne yaparsam yapayım aklım hep belimde... İnşallah iyi olurum. Hiç hatırlamam bu zamanları...
 
Alper Kurt
Alper Kurt yorum yaptı
Rky
Takma kafana ablacım ben de ne ararsan var ama bir şekilde insana zamanla normal geliyor teşhis günü ile aradan 2 ay geçtiği zaman ki fark çok farklı oluyor, bakma sen doktorlara doktorlar çok korkutuyorlar, banada 18 derece skolyoza ameliyat edelim falan demişlerdi. Belini güçlendir hatta mümkünse bazı hareketleri vücut ağırlğın ile çalış hybrid calisthenics bodybuilding gibi. Bir egzersiz ağrı yaşatıyor ise tereddüt etme ve egzersizi değiştir zamanla belin güçlenecek ve ağrıların geçecek.
 
  • :)
  • :D
  • ;D
  • :lollol:
  • :lol:
  • ;)
  • :(
  • :cool:
  • :p
  • :eek:
  • :laugh:
  • :rolleyes:
  • :angry:
  • :mad:
  • :embarras:
  • :undecided:
  • :cry:
  • :evil:
  • :heart:
  • %p
  • :bravo:
Üst